Bošnjaci kao vlastela=svjedoci u bosanskim poveljama

Bošnjaci kao vlastela=svjedoci u bosanskim poveljama

PostPostao/la admin » Sri ožu 06, 2013 3:10 pm

windows7sevn.org Facebook Share
Bookmark and Share


Bosanska crkva nije preko svojih zastupnika uzimala neposrednog učešća u radu stanka, koji je predstavljao skup SAMO vlastele. U prvoj povelji Stepana Kotromanića Bosna i crkva sedjeluju doduše na istom poslu, ali se iz njihovog posebnog navođenja vidi da pojam Bosne ne obuhvata i ovu. U drugoj povelji crkva je imala služiti kao jemac da će se njena sadržina poštovati. SVJEDOCI su, međutim, SAMO DOBRI BOŠNJANI predstavnici vlastele iz Bosne, Zagorja, Rame, Duvna, Donjih Krajeva, Usore, Soli i Trebotića.
Ni u ovoj kao uostalom ni u jednoj bosanskoj povelji – činjenica koju naročito treba istaći – NEMA svjedoka od strane bosanske crkve.
Patareni NE učestvuju na zboru vlastele.
Neučestvovanje bosanske crkve na stanku je potpuno u skladu sa njenim stavom prema državi i društvu.


!
gornji text je prenesen sa 12.stranice knjige
Mihailo Dinić:Državni sabor srednjovekovne Bosne, 1955.
i da bi se pogledale ORIGINAL skenirane stranice, potrebno je ...
. . . K L I K N U T I za prikaz : o v d j e
12dinic.GIF


Već je davno zapaženo da u bosanskim poveljama svjedoci igraju izrazito značajnu ulogu. Dvije stvari se naročito isitču kao nešto karakteristično za Bosnu. Vlastela koja se navodi kao svjedoci obično se javljaju sa bratijom, tako da pojedinac nije bio svjedok samo za sebe lično, nego je zastupao svoju rodbinu. S druge strane opet svjedoci su po pravilu uzimani iz raznih krajeva države, i to je u poveljama obično naročito naglašavano, prvo iz prave Bosne, zatim iz ostalih, docnije pripojenih oblasti.
U povelji (može se pogledati ovdje) bana Stepana iz 1324. ovako se , primjera radi, navode svjedoci: «A tomu su svidoci dobri BOŠNJANI. Tepčija Radosav i s braćom, Hlap i s braćom, Vuk Štitković vojvoda bosanski s braćom, knez Dabiša Beroević s braćom , od Zagorja župan Poznan Purčić s braćom, od Neretve Vuk Vučković s braćom, od Rame knez Ostoja Priboević i s braćom, od Duvna vojvoda Bogdan i s braćom, od Donjih Krajeva župan Prodaš s braćom, od Usore svidok Vojko vojvoda usorski i s braćom, od Soli župan Budoš i s braćom, a od Trbotića župan Ivahan i s braćom, Goisav Obradocić i s braćom."
Očigledno je da ovako navedena lica nisu tu samo da posvjedoče «pravnu radnju» ili autentičnost povelje koju vladar izdaje. Nije ovdje ni slučaj kao u ugarskim poveljama gdje se nabrajjau crkveni i svjetovni dostojanstvenici i gdje se navodi ako je neko mjesto upražnjeno. Da svjedoci u bosasnkim poveljama imaju mnogo veću ulogu, vidi se i po značaju koji su im Dubrovčani pridavali. Poznati su slučajevi da su oni prilikom pregovora sa bosanskim vladarima zahtjevali poimnece koji do velikaša ima da se zakunu kao svjedoci na povelji. Svakako Dubrovčani nisu zahtjevali da traže nešto što uopšte nije bilo uobičajeno u Bosni.
Ima u drugih primjera koji pokazuju na veliki značaj SVJEDOKA na bosanskim poveljama. U proljeće 1404.g. činili su Dubrovčani posljednje napore da se izmire sa kraljem Ostojom i na eventualni dogovor o miru tražili su da se zakunu kralj, kraljica i bosanski «baroni». Kako je Ostoja uskoro bio zbačen i izabran za kralja Tvrtko II, nastavljeni su pregovori sa sličnim zahtjevima, pa je dubrovačka vlada poručivala svojim poliklisarima u Bosni: «Što se tiče zakletve, stavite u povelju one barone za koje smo vam ranije pisali; uzećete zakletvu od kralja i hercega i drugih barona koje možete naći tamo, a koje ne možete dobiti, neka se i oni upišu, pa ćemo naći načina da se i oni zakunu». I dalje Dubrovčani napominju svojim poslanicima ko sve ima da se zakune na ugovor.
O bana Ninoslava pa do kraja postojanja bosanske države predstavnici vlastele kao svjedoci zajedno sa vladarem zekletvom garantuju da će se sadržina povelje poštovati. Da oni ne istupaju u tome svojstvu kao pojedinci, vidi se već i po tome što se zaklinju u ime «bratije», i da nisu sasvim slučajno odabrani što se isitče kojoj oblasti pripadaju. Obje ove činjenice upućuju nas na to da u svjedocima tražimo eksponente vlastle bosanske – «sve Bosne». Istom zaključku vodi nas i broj svjedoka na poveljama. Običaj je tražio da ih bude 12, broji koji je po svoj prilici smatran dovoljnim da obaveže svu vlastelu. Tih DVANAEST DOBRIH BOŠNJANA imali su ponekada da «ogledaju» da li se dana povlastica može poništiti. Ali u drugim slučajevima tu istu ulogu igra «sva Bosna». Ban Tvrko sa majkom Jelenom prisegli su sa «dvanaest dobrih BOŠNJANA» knezu Vlatku Vukoslaviću da ostaje «tvrd» u svemu onome što je dobio od bana Stepana Kotromanića. U slučaju kakve zakletve ili ako bi knez Vlatko zašao u «nevjeru», da mu se ništa ne učini «dok ga ne ogleda Bosna i Donji Krajevi i Zagorje i Humska zemlja» (1354.)

gornji text je prenesen sa 14-17.stranice knjige Mihailo Dinić:Državni sabor srednjovekovne Bosne, 1955.
i da bi se pogledale ORIGINAL skenirane stranice, potrebno je ...
. . . K L I K N U T I za prikaz : o v d j e
14-15dinic.GIF

16-17dinic.GIF


U bosanskim poveljama vrlo često se pominju svjedoci i to su ISTAKNUTA VLASTELA koja čine jednu vrstu dvorskog savjeta vladara. Istovremeno oni su jemci tome da će se pravni kat zaista izvršiti, i obično se ZAKLINJU na to zajedno sa vladarem. Vrlo je značajno što se vlastela često javljaju kao predstavnici pojedinh OBLASTI i to svagda sa stalnim dodatkom «s bratijom». Vlastelin nije bio svjedok samo za sebe lično, nego je ZASTUPAO I SVOJ ROD. U tome se vide jaki ostaci gentilnog uređenja.

U prvoj povelji bana Stepana II već se navode «tomu daru svjedoci dobri BOŠNJANE»: 4 od Bosne, 1 od Zagorja, 1 od Rame, 1 od Uskoplja, 2 od Usore, 2 od Soli, 1 od Tribotića, ukupno 12
U povelji istog bana opet su svjedoci – 5 dobrih BOŠNJANA: 1 od Zagorja, 1 od Neretve, 1 od Rame, 1 od Duvna, 1 od Donjih Kraja, 4 od Usore, 1 od Soli, 2 od Tribotića, ukupno 15
U vjerovnoj povelji kneza Vladislava sa sinovima banom Tvrtkom i knezom Vukom veli se da su oni svemu vazalu «vjeru dali i prisegli. A tojzi vjeri i prisezi svjedoci dobri BOŠNJANI»: navode se 12 imena, od njih su posljednja dva od Donjih Krajeva.
Isti svjedoci navode se i u drugoj povelji istom knezu Vlatku koja je vjerovatno pisana istog dana. U povelji knjeginje Jelene sa sinom Tvrtkom iz 1354.g. veli se da su banova mati i njen sin prisegli knezu Vlatku sa 12 dobrih BOŠNJANA i zatim se navode poimenično, po brojevima «prvo gospoja bana mati, drugo gospodin ban Tvrtko, treće kaznac Boleslav itd. do trinaestog kneza Bogdana Bilhanića. Nama izgleda da je tu ban Tvrtkouračunat u broj 12 dobrih BOŠNJANA, jer inače vlastele ima samo 11, a po običaju trebalo je da se zakunu njih 12.
U povelji bana Tvrtka 1366.g. opet se navodi 12 svjedoka: 5 dobrih BOŠNJANA, 3 svjedoka od Usore, 3 od Lužaca i 2 prstava.
Vidimo da je običan broj svjedoka 12 (sa pristavima ili bez njih) ili 14, ako pristavi dolaze posebno.


!
gornji text je prenesen sa 100.stranice knjige
A.Solovjev: Vlastelinske povelje bosanskih vladara, 1949.g.
i da bi se pogledale ORIGINAL skenirane stranice, potrebno je ...
. . . K L I K N U T I za prikaz : o v d j e
100-101 solovjev.GIF


i Glasnik Zemaljskog muzeja iz 1906.g. navodi imena Bošnjaka velikaša kao svjedoka u bosanskim poveljama iz svih dijelova Bosne

!
klikni na sliku radi uvećanja

Image
ne zna primitivizam šta je minimalizam

Slika
Avatar korisnika
admin
Site Admin
 
Postovi: 5730
Pridružen: Sub pro 29, 2012 2:09 pm
Lokacija: Tuzla, Bosna

Re: Bošnjaci kao vlastela=svjedoci u bosanskim poveljama

PostPostao/la bosniaque » Pet svi 03, 2013 9:51 pm

Još jedna povelja koja govori o dobrim Bošnjanima kao vlasteli iz različitih krajeva bosanske države je Povelja kralja Ostojića iz 1419. godine, a dio koji govori o tome je ovdje:

Slika

"A tomu svidoci naši dobri Bošnjani, od Bosne: vojvoda Petar Pavlović s bratijom i vojvoda Kovač Dininić s bratijom i knez Batić Mirković s bratijom, ot Humske zemlje: Ivko Semiović s bratijom i vojvoda Pavao s bratijom, od Donjih Kraja: knez Goran Vojsalić s bratijom, od dvora: pristava kraljevstva mi dvorski knez Vukac Vukotić s bratijom i knez Vuk Rogatić s bratijom.

Dakle, i vlastela iz Huma i Donjih Kraja su ubrojani u dobre Bošnjane i naravno dvorski službenici koji su nabrojani na kraju.
"Dakle nek se dobro ogledaju po zemlji naša braća, koji toliko stoljeća u Bosni i Hercegovini stanuju i živu, a hoće da su Srbi ili Hrvati. Neka ovo lijepo prouče i promozgaju."
Avatar korisnika
bosniaque
 
Postovi: 72
Pridružen: Ned tra 21, 2013 10:15 pm

Re: Bošnjaci kao vlastela=svjedoci u bosanskim poveljama

PostPostao/la Dresden » Pet ožu 21, 2014 1:31 am

Sjajan podatak hvala puno..
Dresden
 
Postovi: 2
Pridružen: Pet ožu 21, 2014 1:26 am


Vrati se na: Historijski relevantni spomeni Bošnjaka (Bošnjana)

Tko je online

Nema registriranih korisnika pregledava forum i 1 gost